Pagina gericht aan de lesgever

Naam en nummer leerplan
Leerplan vvkso –Licap - Brussel D/1999/0279/022 - september 1999- Derde graad, 1ste leerjaar, Opvoedkunde. 


leerplandoelstellingen pagina 87:
20. Aanwijzingen geven hoe interne communicatie goed kan verlopen. 


21. Soorten vergaderingen in een voorziening kennen. 


22. Vaardigheden beheersen rond vergadertechnieken.


Werkvorm: groepswerk (verwerven + verwerken) + rollenspel (evaluatie)
Het is de bedoeling dat de leerlingen per twee de klassite zelfstandig gaan doorlopen en de bijhorende oefeningen gaan maken. Nadien vormen ze met een ander duo een groepje om, aan de hand van een rollenspel, vergaderen effectief te kunnen inoefenen. 

Didactische principes
Door gebruik te maken van filmfragmenten, foto's en het rollenspel houd ik zeker rekening met het aanschouwelijkheidsprincipe. 


Tijdens het doorlopen van de klassite moeten de leerlingen heel wat oefeningen maken en op het einde van de les moeten ze zelf  deelnemen aan een vergadering (rollenspel). Op die manier is er heel wat activiteit tijdens deze les. 


Door de vele oefeningen te maken en het rollenspel is er voldoende herhaling. 


De leerinhoud wordt geleidelijk opgebouwd met enkel de belangrijkste onderwerpen die de leerlingen moeten weten/kennen om efficiënt te kunnen vergaderen. 


Door een filmfragment te gebruiken uit het programma 'Het Eiland' zorg ik er voor dat hun belangstelling groter zal zijn. Ik maak ook duidelijk dat ze later op het werkveld/stage zeker en vast zullen moeten deelnamen aan vergaderingen. Dus dat het heel belangrijk is dat ze dit goed kunnen. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten